Alla inlägg den 9 maj 2011

Av Sandra - 9 maj 2011 15:38

Vi har som tidigare skrivet hittat huset/läget med det mesta vi prioriterar just nu i livet. Här kan vi bo under småbarnsåren och hela livet om vi trivs. Vi har båda drömmen kvar att få rita det perfekta huset på den perfekta tomten, men nu finns varken tid, ekonomi och energi till det. Vi kan inte bo kvar här av olika anledningar och vi är båda mitt uppe i jobb och småbarn så nu vill vi ha bekvämlighet och pengar över till annat skoj.


Huset har ett par nackdelar och det är;


- Tvättstugan som är alldels för liten, men den är funktionell vilket är viktigast.

- Vi får inte bestämma färg

- Det ser likadant ut som 9 andra hus

- Ej spröjs och en modern carport

- Först till kvarn vilket är så galet jobbigt! J känner så otroligt mycket för huset så han känner stress.


New England får vänta helt enkelt! Vi kommer eventuellt klistra dit lite fuskspröjs. :-)


Mina planer utan J´s åsikter! :-)

Jag tog mig en kaffe och satte mig på altanen för att skissa lite på tomten. Jag tror att jag fick till det och det är mycket grejer jag vill ha på tomten och att få till det utan att det blir rörigt kan bli svårt.


På framsidan av huset är en yta där man inte vill sitta då alla kan se in. Tänkte mig en häck som avgränsar och sen blir det en barnpark. Studsmatta, lekstuga, sandlåda och lekyta.

På långsidan börjar trätrallen som kommer att gå längs hela långsidan och sedan bli enorm på baksidan (söderläge). På långsidan kommer vi att bygga ett långt matbord med plats för 12 st. På kortsidan gräver vi ner en pool när vi vinner på Lotto, bygger upp en loungedel och ett antal solstolar. Utanför trätrallen på gräsmattan står ett förråd, ett växthus, örtträdgård m.m i höga drivbänkar, en klädlinevariant som jag kommer att bygga och en gräsplätt för kubb m.m


Runt hela tomten blir det höga töjor som redan vid köpet är 2 m så att det blir insynsskyddat på en gång.

Så jä-la skönt med ett nytt hus både på baksida och framsida. Vi har torpet så att vi får vår del av gammal och sned charm. :-)

Av Sandra - 9 maj 2011 08:37

Vi har inte fått mycket gjort härhemma denna helg, men desto mer kvalitétstid med familjen vilket är det absolut viktigaste.

Nu är det fullt upp på nästan alla områden i denna familj och igår satte vi oss ner och planerade tiden fram till 6 augusti. Lång framförhållning krävs för att allt ska fungera på bästa sätt.


Mellan 7.15 - 15.00 kommer S att gå på förskolan mån,tis, tors och fre perioden 20 juni - 6 augusti med 3 veckors ledighet med J veckorna 29,30,31. J kommer att vara ledig onsdagar tillsammans med S så att inte veckorna blir alltför långa.

Jag kommer att jobba 8-16 hela veckorna from 20 juni.


Dessutom så har jag en tenta lördagen den 28 maj uppe i Umeå i en kurs som jag hoppade av under tiden jag läste socionomprogrammet. Nu har jag en chans att skriva tentan och få kursen registrerad då jag gjort alla andra moment i kursen. Den kompletterar min kommande examen mycket bra. Åker upp till Umeå på fredagen och tar in på något vandrarhem/hotell, skriver tentan på lördagen och flyger hem vid 15.00


Jag kommer att plugga tis, ons och tors då S går på förskolan fram till tentan. På kvällarna kommer vi att fixa med småsaker då mäklaren snart kommer att fotografera huset för att lägga ut det till försäljning om ca 3 veckor. Det är nämligen så att vi hittat ett hus som vi kommer att köpa i slutet av maj. Vi har processat detta i snart är år och hittar ingen tomt som passar våra önskningar och med den budget vi har. Läget är viktigare än husets utseende i nuläget.

Detta hus ligger centralt, nybygge, 150 kvm och har en lagom stor tomt. Vi får välja mellan olika material och kan lägga till en hel del.

Det känns galet rätt och där kan vi bo 5-10 år beroende på hur vi trivs. Vi vill bygga nytt och ha en större hus så småningom, men nu passar det oss otroligt bra. Det är först till kvarn som gäller vilket är sjukt stessande. Vi håller tummarna för nu har vi hittat hem både jag och J.

Byggstart tror vi blir i höst så vi kommer att leta efter en hyresrätt from sep.


Vi har haft en mysig helg! I lördags gick vi upp vid 7.00 medan S sov till 8.15 Galet länge! Vi packade in oss i bilen vid 9.00 och åkte till J och J som bor i Nacka Strand. Vi blev bjudna på frukost och sen promenerade vi ner till hamnen för att ta färjan över till fjäderholmarna. Där promenerade vi, åt lunch, lekte, pratade och avslutade med en glass.

Var hemma runt 15.00 och då somnade S så skönt. Vi satt ute i solen och bara njöt.

Igår var vi på koutsläpp i Kårsta, Vallentuna med J´s bror med familj. Kollade på tokiga kossor och umgicks. Sedan åkte vi på en visning (nyfikna) och sen till Lahäll där J´s vänner bygger sitt eget hus. Sååå jäkla fint blir det! Sen åkte vi hem för att vila. J vilade inte utan åkte till bygghandeln och köpte virke till staket han ska snickra ihop för att ha på uteplatsen. Säkerhet! Ligger högt!

Vid 19.00 gick vi över till grannarna där de bjöd oss på hamburgare och urtrevligt sällskap. S var övertrött och skrattade sig igenom middagen samtidigt som han åt 2 korvar.


Vi somnade så skönt igår efter en helg med planering, sociala aktiviteter, sol och ångest över alla slantar vi brände på diverse saker. :-)


Idag vaknade jag tjock i halsen och huvudvärk. Jag skulle ha varit barnvakt till lilla Svante, men det vågar jag inte. Ev. plantagen i eftermiddag, men kanske får vi skjuta på det då jag inte vill smitta svägerska med son då de om 2 veckor åker till Grekland i 2 veckor. Stackare!!! ;-)


Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards