Alla inlägg under december 2010

Av Sandra - 29 december 2010 23:41

Jag har kollat på olika kök, olika golvtyper, badrumsinredning m.m m.m Problemet är att jag bara faller för det allra dyraste och jag blir så less. En socionom som jag har inte råd att ha den smaken utan måste tagga ner och prioritera.

J hade redan inhandlat köket som vi har idag då jag snubblade in i hans liv. Som tur var så gillade jag alla materialval han beslutat sig för. Han och jag tänker väldigt lika när det gäller vad vi vill lägga pengar på.

Han kostade på sig ett lite finare kök med en massiv, snygg och tjockare bänkskiva i vitlaserad ask. Han valde en svart stenskiva till köksön och kaffehyllan. Valde lite finare vitvaror med extra finesser. Kostade på köket ett par extra slantar med andra ord. "Problemet" när man har ett kök med bra kvalitét är att vi inte vill ha ett kök som är sämre. Därför kommer vi att lägga en extra peng på köket i det nya huset och spara in på något annat.


Vad kan vi spara in på?

Badrumsmöbler - fynda fynda på alla olika utförsäljningar som pågår ofta.   Eller bygga våra egna möbler som vi gjorde sist. :-)


    


Av Sandra - 29 december 2010 21:08

Det är tur att vi har tid på oss då vi pendlar mellan två olika hus. Det ena är Newport från Faluhus och det andra är Carolina 183 från Terihus. Det är två hus med inspiration från New England. De är speciella, lite över det vanliga och det är det som vi är ute efter.

Det ena är mer stilrent medan det andra är lite mer pluttiplutt. Jag har haft Carolina som favorit sedan jag upptäckte det för över 1 år sedan.

Stekta gröna tomater, Forest Gump och Nord&Syd är mina favoritfilmer/serier så jag har längtat efter en amerikansk veranda många många år. ;-) Därför röstar jag på Carolina. ;-) Newport finns fortfarande med ....


Jag har haft kontakt med Terihus och fått hem material, men vi ska ringa dem imorgon igen då vi har ett par frågor gällande fraktkostnad. Terihus är nämligen ett finskt husföretag.


Ni ska få ett smakprov;


            



Vi tänker oss huset i grått med vita detaljer och svart tak. Ni som känner oss vet att det är de färgerna vi använder oss av. Kanske får dörrkransen en röd rosett till jul. ;-)

Hoppas nu på en bra offert och att de bjuder på fraktavgiften eftersom det nyss varit jul. Tackar!


Det gäller också att hitta en tomt som passar huset. Om vi väljer Carolina så vill vi att baksidan av huset ska ligga i söderläge då vi vill ha kvällssol. Vi kommer att höja nedervåningens takhöjd dels för att få in mer ljus och dels för att få en större känsla.

Vi kommer att ta bort dörren mellan tvättstuga och badrum då det stjäl väggyta. Garderoberna på övervåningen blir en och dörren finns naturligtvis i vårt sovrum. :-) Märker ni att jag redan flyttat in?


Så vackert hus!! Jag har lite kontakt med en tjej på Åland som byggt ett likadant hus med sin man. I vår har vi tänkt att åka över och hälsa på dem och huset. Passar bra då J´s familj har sitt sommarhus just på Åland. :-)





Av Sandra - 26 december 2010 10:36

I och med att man bestämt sig för vilken typ av stil man vill ha på sitt hus så googlar man och vips så hittar man bloggar som man verkligen tycker om.

Jag har ca 15 st bloggar som jag läser och de har nyss börjat planera sina husbyggen, bygger i nuläget eller kommit så långt att de flyttat in. Många av bloggarna har jag hittat genom att länka mig från en blogg till en annan.


När man kommer in i drömmarna kring hus så kan jag lätt sväva iväg. Om jag skulle lägga ihop alla mina rum och utrymmen i huset i mina drömmar så skulle huset sluta på 10 milljoner och en yta på 350 kvm. Det gåååår inte på långa vägar och vem ska städa huset?

Jag måste skärpa till mig där och tänka realistisk på alla sätt och vis säger min sambo. Har han rätt? Han har oftast rätt tragiskt nog. ;-) 


Vad är viktigast när jag skissar på planlösning? Iom att vi nu bott i hus de senaste 3 åren så har vi kommit på saker som är viktiga för oss i ett hus som vi planerar från början. Vi kommer inte att få med allt detta förmodligen så det gäller att prioritera.


- att hallen är så pass stor att man inte blir galen (idag blir man galen). Antingen en stor garderob eller skjutdörrar som är djup och lång.

- Köket måste vara stoooort när det gäller allt. Förvaring, arbetsyta och plats för många personer.

- Gärna stora garderober i alla sovrum

- Gästrum på nedervåningen

- Att teknikrum/skräprum och tvättstuga inte är samma rum.

- Kamin är ett måste för oss på alla plan. Värmekälla, mysfaktor, snygg detalj.

- Vi vill se entrén från kökets fönster. Ska vi öppna eller inte öppna? ;-)

- Uteplats med tak, kvällssol och vindskydd

- Stor tvättstuga med mycket skåp

- Carport, ej garage. Ett varmt förråd med plats för hobbyfix istället. Använder inte garaget idag utan har det som förråd.

- Gärna ett skafferi då vi älskar vår matkällare vi har idag.

- Bergvärme som värmekälla. På så sätt värmer vi upp vattnet i poolen som vi vill ha.

- Tvättnedkast från övervåningen om det går. J´s kusiner har det i sitt hus och det är häftigt och bekvämt.


m.m m.m


Vi har vår budget så vi får se om drömmar och verklighet går ihop i slutet.


Av Sandra - 26 december 2010 10:15

Nu har vi fått svar på radonmätningen och det gick snabbare än väntat. Det låg alldeles för högt och det visst vi sedan innan, men lite lägre än vi trodde. Det var dessutom betydligt mycket mindre radon på ovanvåningen där vi vistas både på dagar och nätter mestadels. 

Nu ska här saneras och beställas nya dosor.


Nu finns det en del bostadsrätter ute på marknaden som passar våra krav. Minst 3 rok och minst 70 kvm bör vi ha för att kunna må bra under byggtiden. Det är många faktorer som spelar in när det gäller köpet på mellanboendet som;


Pris: Vi vill inte betala alltför mycket eftersom vi inte är särskilt sugna på att betala massvis i mäklararvode och pantbrev. Vi vill dessutom ha igen pengarna.


Område: I ett attraktivt område kostar det givetvis mer pengar att köpa ett boende, MEN det är också lättare att sälja det sen. Vi vill bo nära kommunikationerna så slipper vi två bilar under den tiden i alla fall.


Standard: Skönt om allt är renoverat, men då missar man ev. möjligheten att göra en större vinst på lägenheten. Orkar vi fixa under tiden vi bor där?


Yta: Ju mindre lägenheten är desto mindre kostar den, MEN står vi ut att leva på en liten yta under 1 års tid? Bor vi större slipper vi magasinera möbler som också är en stor kostnad och särskilt en krånglig lösning.


Eller ska man hyra en barack och bo på tomten? Det kostar ca 6-7000 kr/mån och omkring 50 000 kr att köra dit hela mojängen. Hur trivsamt är det på vintern?

Ska man försöka hitta sig ett andrahandsboende? Tänk om hyresvärden strular och då står man där med en 1 åring och hela sitt bohag.


Vi är lite för bekväma för allt detta, men vare sig banken eller vi vill stå med dubbla lån. Vi vill veta hur mycket vi får för vårt hus idag och iom det ha koll på hur vår ekonomi ser ut.


Vi funderar och i nuläget lutar det åt att köpa oss en bostadsrätt.


Nu är julen snart över och ett nytt år väntar oss med en hel del utmaningar.:-)







Av Sandra - 26 december 2010 10:13

S bjuder på en liten dreggelkram också! ;-)  

Av Sandra - 16 december 2010 09:45

Vi har ungefär 15 st bloggar och 20 st huskataloger som vi (jag) lusläst. Det finns många fina hus, men det är särskilt ett som vi hela tiden återkommer till och det är Newport från Faluhus.

Antingen köper vi huset av Faluhus med lite ändringar och allt går lite snabbare eller annars anlitar vi en arkitekt och ritar upp huset tillsammans med honom/henne för att få huset exakt som vi vill ha det. Då använder vi Newport som mall helt enkelt. Väljer vi det sista alternativet så kommer vi att antingen skicka runt det till olika husleverantörer för att få en offert eller beställa huset i lösvirke för att sen anlita hantverkare. J har läst byggkonstruktion under utbildningen och kan rita upp huset med exakta mått, men mycket är glömt. Lite uppfräschning och sen kanske han fixar det.:-)


Att rita det själva med hjälp av arkitekt och sen beställa huset i lösvirke sparar vi (om allt går bra vill säga) mest pengar på, MEN det tar så otroligt mycket mer tid. Samtidigt är det fantastiskt roligt. Diskussionen pågår härhemma och vi får helt enkelt se. Vi är inte riktigt där än.


Eftersom det är stor chans att vi köper en tomt med grannar åt alla håll så vill vi ha ett L-format hus som just Newport är. Det är ett fantastiskt fint hus enligt oss och här kommer lite bilder;


        


Huset är från www.willanordic.se, men lånad från en blogg skriven av en Anna.


:-) Om vi skissar på huset tillsammans med arkitekt så kommer vi nog både ha detta och Newport som mall.


Huset kommer att gå i vitt eller grått som vi känner nu, svart tak samt detaljer  i vitt, svart och grått. En amerikansk veranda över heeeela framsidan som kommer att ligga i norr om vi har tur.


Takkupor är dyrt så att det kommer inte att bli många. Jag gillar tak och vill ha mycket tak. Eftersom J gillar sol så tar taket mycket av ljuset, men även där kommer vi säkert fram till en bra kompromiss. :-) Jag gillar mörka hus med ett par ljusa små hörnor. Kvällssol däremot är väldigt viktigt.


Ingenting är gjutet i sten och mycket kan hända. :-) Mycket tankar just nu!

     

Av Sandra - 15 december 2010 20:25

Nu är radondosorna inskickade och vi hoppas på snabbt svar. Vi ska kolla upp saneringsfirmor redan nu så de snabbt kan komma när det är dags.

Härhemma diskuteras det mellanboende och det lutar mest åt att köpa oss en billig bostadsrätt. Barack på tomten och andrahandsboende har kommit på tal, men vi måste bo bekvämt under byggtiden för att inte bli knäppa. :-)


Jag längtar så mycket efter att få påbörja denna resa, men det kommer att kännas tungt att lämna vårt fina hus som vi slitit med så mycket. Var sak har sin tid och det ska bli jättemysigt att få bo i Vallentuna där sambon har vuxit upp. Det kommer att bli bra och det känns häftigt att bestämma hus helt själva! 

Av Sandra - 14 december 2010 13:27


J och jag prioriterar lite olika gällande tomt. Som jag skrev häromdagen så finns det 80 st tomter som kommer att säljas i 4 etapper. 7 st är sålda så att det finns 73 st kvar att fundera på. De varierar på storlek, pris och läge.


Vi vill båda har kvällssol, en tomt i den lägre prisklassen, inte alltför stor och gärna en sida mot skog/allmänning. För mig spelar det inte så stor roll om vi har grannar åt alla håll, men för Johan är det viktigt. Jag är lite lite mörkrädd så det vore trevligt med människor omkring oss, men samtidigt är det skönt att ha en insynsskyddad uteplats. MEN är det värt nästan 300 000 kr? Inte för mig! För den summan kan vi få en jättefin trädgård med pool, trädäck och stenlagd framsida.

Vi får se vad som finns!


Vi är också oense om köket både när det gäller luckor och "rumsformen". Jag tror att jag inte vill ha en öppen planlösning i längden utan kunna stänga av köket. Därför föreslår jag en breeeed öppning mellan kök och vardagsrum med en skjutdörr. J är inte alls med på det.

Jag önskar mig även ett kök med massiva köksluckor och höga utåtliggande socklar om ni förstår vad jag menar. Kanske svart kök!?


Här kommer ett exempel på ett av mina favoritkök från Kvänum. Nu är detta mer ett sekelskiftekök, men tänk er ett mer New England kök utan pärlspont m.m :-)


  


Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards