Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Sandra - 13 januari 2011 11:31

Jag har inga rötter i StorStockholm och hör egentligen inte hemma i någon särskild kommun medan sambon känner mest för norrort eftersom han är uppvuxen i Vallentuna. Detta begränsar oss i tomtletandet eftersom jag har en känsla av att vi går miste om många fina tomter om vi begränsar oss till en speciell sida av Stockholm. Igår försökte jag få honom att tänka om lite eftersom jag hittade en hel del fina tomter i kommuner som Nacka, Värmdö, Sigtuna och Tyresö. Fördelar med resp. kommun;


Vallentuna - J släkt bor där, men det är ingen garanti att de alltid gör det.

Nacka - betydligt närmare stan

Värmdö - nära vatten och vänner

Sigtuna - Mälaren och idyll. J anser att det ligger alldeles för långt bort.

Tyresö - nära vatten och vänner


Vår barnvakt, S farmor och farfar bor i Vallentuna och när de säljer huset så blir det förmodligen en bostadsrätt i Täby.


Vi kom fram till att det bästa alternativet är att flytta till en bostadsrätt i Vallentuna och sen fokusera på tomt.

På söndag ska vi gå på och kolla på två olika bostadsrätter i Vallentuna. De har båda två våningar och är ca 100 kvm stora. 4 sovrum och ligger i barnvänliga områden. Perfekt boende under tiden vi bygger hus.


Igår var radonsaneringsfirman här och gav oss två alternativ. Det ena alternativet var att vi skulle köpa oss en radonfläkt och koppla in det själva. Detta är billigt, men en ren chansning. Vi måste sen mäta i 2 mån och har vi inte fått ner värdena så måste vi ta alternativ 2 vilket är dyrare, men mer eller mindre säkert att värdena minskar. Jag känner att jag vill ta det säkra före det osäkra även om det kostar oss 15 000 kr mer. Man kan bara mäta fram till april, sen får man vänta till oktober och då kan vi inte sälja huset i vår.


Min styrka och svaghet är att när jag väl har bestämt mig så vill jag att det ska gå undan. J är tvärtom, han vill ha kontroll till 100 %. Vi kompletterar varandra riktigt bra.





Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards