Alla inlägg den 4 januari 2011

Av Sandra - 4 januari 2011 16:59

Vi har skrivit upp alla kostnader i excel och jag insåg inte innan hur dyrt det faktiskt är att bygga hus.

Detta har vi kommit fram till hittills;


Tomt

Markarbete

Anslutning till el, vatten och avlopp

Pantbrev+lagfart

Kommunala avgifter som ex. bygglov, utsättning m.m

Fiberkabel

Markarbete

Bergvärme

Hus+material

Inredning

Hantverkare som kakelsättare, elektriker, rörmokare, snickare, murare m.m

Sanitet

El

Grund

Pool

Trädgård

Carport

Byggställning, städning m.m

Värme och sanitetsinställningar

Värmegolv

centraldammsugare


Jag har säkert glömt en del ....

Det gäller att prioritera sina val som sagt.




Av Sandra - 4 januari 2011 16:07

Att bygga hus kostar det vet vi alla, men här i Storstockholm så kostar alla hus oavsett om man väljer ett renoveringsobjekt, renoverat eller ett nytt. De som tjänar pengar på hus är de som bygger/renoverar det mesta själva, men där kostar det tid istället. Tid är pengar!

J köpte detta hus från -51 som var budgetrenoverat i vissa rum. De var två som budade och till slut fick han det.

Huset är ett klassiskt sutteränghus med garage i huset. 2 plan med 75 kvm på var våning. En kallvind, ett varmgarage och en matkällare.

Då innan renoveringen så var det en liten hall, en större hall, ett litet badrum med badkar, ett sovrum/allrum, tvättstuga, 3 garderober, pannrum och garage på nedervåningen.

På ovanvåningen var det ett litet kök, ett vardagsrum, en liten toalett och två sovrum. Balkong till vardagsrummet och en altan på baksidan med utgång från köket. En fantastiskt fin tomt med berget synligt.

Eldstad på vardera våning där man kunde elda för kråkorna.

Efter ett par år så hade han tänkt klart och satte igång med sina planer. Då kom jag lagom in i hans liv. :-)

Vi (Johan) tog ner alla väggar på övervåningen så att vi fick en öppen planlösning mellan kök, vardagsrum och ett av sovrummen. Ett sovrum finns fortfarande, men där öppnade vi upp mellan rummet och den inbyggda garderoben för att få det större. Lilla toaletten är i mitten på övervåningen och murstocken är synlig från alla håll.

Två kasetter är insatta i eldstäderna så nu eldar vi på vintern och får det varmt.

På nedervåningen har vi stambytt, byggt ut badrummet, öppnat upp mellan tvättstuga och pannrum för att få det större och målat, kaklat, fixat allt.

På utsidan har vi målat allt brunt vitt, svartoljat verandan och fixat på uteplatserna. m.m m.m

Vi har renoverat sedan vi träffades och nu sitter vi här utan sovrum. :-) Dags att lämna över till några som antingen nöjer sig med två sovrum på vardera våning eller bygger en utbyggnad, höjer taket och gör en våning till. eller bygger in garaget.


Här kommer lite bilder ....Bilderna är gamla så idag ser det lite annorlunda ut. Spotlights finns nu uppsatta i stora badrummet, köket är mer ombonat, vårt sovrum är nu Sixten rum m.m


Badrummet nere...

Varför renoverade vi det? Förstår inte! ;-)

    


   


Lilla hallen som nu är större då vi tog bort dörren emellan

           


  

Hallen är så smal att vi inte kan ha några möbler här då barnvagnen måste få plats.


  




  

  

  

           

                    


Mer bilder kommer på köket, matdelen, tvättstugan m.m



Av Sandra - 4 januari 2011 12:51

En pool vill vi ha och det är en av anledningarna till varför vi kommer att välja bergvärme som uppvärmningsalternativ. På så sätt slipper vi frysa när vi badar. Vi har bergvärme idag och är väldigt nöjda.


Vi vill ha en nedgrävd variant med ett trädäck som går ihop med huset.


   En annan färg på mosaiken och ett svartoljat trädäck?

  

Har ej kvar källorna ...  

Av Sandra - 4 januari 2011 10:28

Jag hade ett vikariat innan jag gick på föräldraledighet så nu har jag inget arbete att gå tillbaka till vilket är lite stressande. Samtidigt hade det varit ännu mer stressande om jag skulle behövt gå tillbaka till den arbetsplatsen. Jag trivdes inte med arbetsuppgifterna då det var mycket tunga ärenden.


Igår gick jag igenom mitt CV så nu är jag redo att söka ett par roliga jobb som inte kräver alltför lång restid. Vi kan tänka oss att skola in S from april även om det känns riktigt jobbigt. Det bästa scenariet är att jag får en tjänst som kurator 25-50 % och sen är föräldraledig resterande tiden. Det passar oss alla bäst, men de tjänsterna är få. Vi får se helt enkelt vad som händer. Hittar jag inget deltidsarbete så är jag föräldraledig till augusti.


Igår hade vi kontakt med Terihus och frakten är inte billig, men samtidigt så förstår jag att det kostar då de kommer med huset som element på tre långtradare med gubbar som ska sätta ihop huset. I det stora hela så är det inte frakten som kostar. De skulle skicka allt material som vi behöver för att kunna räkna på hela husets budget.


Tanken slog mig igår att man kanske kan börja med att bygga oss ett litet gästhus på ca 50-60 kvm. Ett vardagsrum/kök, 2 sovrum och ett relativt stort badrum där tvättmaskin får plats. Ett enkelt hus som mer ser ut som ett uthus i samma panel och färgsättning som det stora huset.

Det kan kosta ca 500 000 kr och om man sen hyr ut det till en kostnad på ca 5000 kr/mån kallhyra (exempel) så får vi in 60 000 per/år och 9 år senare har vi tjänat in de pengarna och kan sen använda det som gäststuga innan S flyttar ut som äldre tonåring. Han kan även bo där om han väljer att studera och inte vill ta studielån. Perfekt! J är halvpigg på idéen, men ändå nyfiken.:-)


Idag är det en otroligt vacker vinterdag så vi har varit ute på en lång lång promenad och nu sover S i vagnen. Jag köpte med mig en inredningstidning och mörk choklad så nu ska jag ta mig en kopp kaffe och vila en stund.


Hej hej! 

Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards