Alla inlägg under mars 2011

Av Sandra - 4 mars 2011 13:38

Vi kan ha löst mellanboendefrågan och när jag berättar hur så finns det en risk att ni rynkar på era små näsor. :-) När jag redovisade mitt förslag för J igår så höll han på att svimma den första minuten.

Han såg oss som en familj boende i Ohio. Framför sig såg han sig själv ha sparat ut det lilla håret han har till en skön hockeyfrilla. Ränner ute på byn varenda kväll och dricker rusdrycker medan jag 40 kg + är hemma i min blommiga klänning framför spisen med en cigg i käften och skäller på mina skitungar medan jag lagar mat. Såklart har jag permanentat hår med en lockig och stor lugg med en fin tygtofs där bak. Ungarna heter Destiny, Johnny and Pam of course. Fördomar? Kanske ... ;-)


Men sen när jag presenterat klart min idé och visade bilder så blev han lite mer intresserad. Han är nämligen bromsen i vårt förhållande och jag är gasen. Lite som en amazon och en Ferrari.


Förslaget är alltså en villavagn!!! :-)


Denna ser ut precis som gästhuset jag skissat på. Liggande panel och lite andra ändringar så är vi i mål. 40 kvm med två sovrum. Dessutom så krävs det inget bygglov och det är klart att flytta in i.


Den absolut finaste enligt mig är denna från tvåvedsvagn;



       


  

Av Sandra - 3 mars 2011 08:20

Igår hade S feber och för första gången var han riktigt påverkad av att vara sjuk. Förmodligen pga att han är äldre nu och mer medveten om att hans kropp inte riktigt orkar fastän han vill. 39,3 som mest och det var svårt att få ner febern trots alvedon och ipren parallellt. Till slut somnade han för natten kl. 23.00 med en temp på 38,5. Han var ledsen, trött och allmänt hängig de vakna perioderna igår kväll vilket är hjärtskärande att se. Vi är supernojiga och ocoola som föräldrar dessutom.


Jag tog fram clownlådan när han var som mest ledsen och den funkar alltid. Såpbubblor, ballonger och annat roligt.

J är mer den trygga och seriösa föräldern och jag är mer den roliga och pyssliga föräldern. Kärleksfulla och gränssättande är vi båda. 


Idag verkar han må bättre och det gläder mig.


Jag hade en privat blogg tidigare som jag hade låst med endast ett par vänner som läsare. Det blev lite svårt att skriva på två bloggar samtidigt så nu har jag beslutat att använda denna blogg där jag blandar allt, men mest fokus på hus då det är det enda som jag tänker på just nu. :-)


På söndag ska vi åka på en utflykt till en bondgård i närheten här. De har ett café där man kan dricka lite kaffe och sen har de en gård med massvis av djur. S älskar djur som de flesta barn och blir glad av att se djur både i verklighet, på tv och i böcker. Gården heter Bögs gård och omogen som jag är så skrattar jag högt varenda gång som jag hör namnet. Fantastiskt kul! Eller? ;-)







Av Sandra - 2 mars 2011 07:36


Skulle ni klara av att bo på denna lilla yta ca 1 år? Det går nog bra så länge båda arbetar och sonen går på förskolan eller? 

Värre de dagar någon är sjuk och vi måste vara hemma och särskilt tillsammans med en liten 1,5-2 åring.

MEN är det så mycket roligare i en lägenhet?

Jag tror på den här idén, men sambon är lite tveksam. 5 kvm större är önskvärt.


 Om 3 veckor åker vi upp till Sälen tillsammans med sambons föräldrar och bror med familj. Det ska bli trevligt och jag hoppas att solen visar sig hela veckan. Det är så vackert däruppe på våren med snö och sol. Jag tror att J behöver denna minisemester mest då hans nya jobb kräver en del av honom.


Projekt garderob borde vara klart till helgen så då ska jag lägga in lite bilder. Jag hade en hög ambition gällande garderoben, men det blev betydligt enklare än vad det var tänkt. Typiskt mig! :-)  

  

Av Sandra - 1 mars 2011 15:50

1. Googlar på fritidshus

2. Hittar en sida med tips på 37 st olika fritidshus

3. Fastnar för ett pga pris och potential

4. Går in på deras hemsida

5. De har EN utställning i Sverige där de ställt upp en del av deras småstugor. Öppen 9-18 på vardagar, obemannad och möjlighet att strosa omkring i lilla husbyn.

8. Utställning ligger mellan vår kommun och en grannkommun. = 6 km från vårt hus.


6 km? Har man tur eller tur? :-)


Jag är spontan, föräldraledig och nyfiken


Snart på väg!! :-)


Av Sandra - 1 mars 2011 10:08

Alternativ till mellanboende


Denna lilla stuga är 34 kvm stor med kök/vardagsrum, badrum och 3 sovrum. Den ser hur liten ut som helst, men med en bra planlösning så kan man få ut mycket av ytan. Detta är en bostadsrätt som jag hittade på Hemnet för att få lite idéer. Bocamp heter "företaget" som säljer dessa stugor som bostadsrätter på olika campingar.


Tänk er en vit liggande panel, grått tak i tegel, grå dörr och hängrännor och stuprör i zink/plåt. Fönster med spröjs. Ett litet hus liknande det stora huset helt enkelt. Ingen veranda utanför utan en trätrall som sen kommer att gå ihop med poolen som i sin tur går ihop med en trätrall till stora huset.

  

Det blir de snyggaste budgetalternativen för oss om det skulle bli aktuellt.  


Vi behöver inte 3 sovrum så rummet man ser till höger på bilden kan bli en förlängning av köket så att vi får plats med en riktig soffa tex.


Som jag skrivit förut så behöver vi inget gästrum inne i stora huset om man har denna lilla stuga på tomten vilket då kan bli aktuellt med ett större badrum. 

Jag skulle vilja ha en bred skjutdörr/dubbeldörr till trätrallen utanför för att kunna öppna upp på sommaren som alternativ till middagsplats om det regnar.

Så istället för fönster och enkeldörr på bilden längst upp så blir det en bred dubbeldörr centrerad på husets långsida. Kan bli riktigt bra!


En kamin bör vi ha om vi kommer att bo där en vinter, men det kan man fynda på blocket.


Sonen sover just nu och om endast 3 veckor ska ha skolas in på förskolan. 15 h/v blir en bra början för till hösten är tanken att han ska börja gå där på heltid. 


Nu kommer snart våren och alltid vid denna tid så börjar jag längta till torpet. Jag längtar till torpet och J längtar till stugan på Åland. :-) 

På åland har vi verkligen semester då vi inte har huvudansvaret då det är J´s mormor som äger det. Numera då mormorn är 96 år så är det hennes två döttrar med respektive som står för underhåll m.m

Torpet förknippas med massvis av jobb och underhåll så det är svårt att slappna av till 100 % där. Förra året så arbetade vi alldeles för mycket och det var riktigt jobbigt att inse att vi inte njöt så mycket som vi borde ha gjort.

Detta år ska vi måla det som är kvar samt ersätta en dörr med ett fönster. Resterande tid ska vi bada, grilla, åka på loppisar och bara njuta.


       

Uteduschen som J snickrade ihop förra sommaren. Den ska i år målas klart. Det blir en röd utsida och en vit insida. Vi ska också leta stenar och göra en fin kant på lilla grusgången. :-)     

Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards