Alla inlägg den 20 april 2011

Av Sandra - 20 april 2011 10:22

Jag har gjort 1 rundresa i mitt liv och det var den absolut bästa resan hittills i mitt 31 åriga liv. Jag har båtluffat lite i Turkiet och Grekland, varit runt i Thailand, men det räknas inte riktigt iom att det är inom samma land.

Resan gick till Sydamerika och året var 2006 från mars-juni. Jag och min studiekamrat Jessika bestämde oss för att skriva vår B-uppsats i Bolivia av alla ställen. Undersökte möjligheten och kom i kontakt med ett barnhem strax utanför La Paz. De ville ta emot oss som volontärer i början av mars.

Efter mycket planerande så hade vi det mesta under kontroll (hm).

Vi tog planet till Miami och bytte sen till ett riktigt fallfärdigt inrikesplan som tog oss till La Paz efter en del "vågor på havet".

Om vi hade undersökt ALLT lite extra så hade vi garanterat flugit/flygit till Lima, huvudstaden i Peru och sen tagit bussen till La Paz. La Paz ligger nämligen 4000 m över havet vilket innebär en sprängande huvudvärk i 3 dagar och känslan av att andas genom ett sugrör. Mycket obehagligt.

Skitsamma .... Vi bodde på barnhemmet och hade en känslomässig berg- och dalbana den kommande månaden. Vi tog kontakt med stiftelsen gatubarn och arbetade som socialarbetare de sista 2 veckorna. Mötte även mitt fadderbarn som jag haft sedan 2001.  Ett möte som var oerhört känslosamt.


Efter den tiden så ville vi bara därifrån och andas ut. Vi tog bussen till Arica, Chiles sydligaste stad och tillbringade ett par dagar vid stranden. Bolivia har ingen kust så detta var underbart. Därefter åkte vi buss genom hela Chile och Argentina. Vi stannade till i Antofagasta, Valparaiso och Santiago i Chile. Sen från Santiago till Mendosa i Argentina för att avsluta med Buenos Aires.

Denna resa tog ca 3 veckor. Alla städer hade något, men huvudstäderna var så himla otroliga. Buenos Aires är den häftigaste staden jag varit i.


Sen var vi trötta på städer så vi tog flyget till Caracas i Venezuela. Sov i skräckstaden en natt innan vi tog bussen till en liten kustort (kommer ej ihåg namnet) för att ta nattbåten över till Porlamar, Isla de Margarita. Badade i 2 veckor i det otroligt vackra vattnet. Första två nätterna bodde vi på ett snikhostell, men bytte till ett lyxhotell då Jessika vaknade på natten och såg en man 1 m från henne. Ett inbrott som vi sent kommer att glömma och Jessika fick gå till en terapeut när hon kom hem. Bytte till oss ett fint hotell och jag flörtade in mig hos en av vakterna som stod utanför vår dörr dygnet runt.


Avslutade hela denna resa med en vecka i Miami och det var välbehövligt att landa på ett ställe där vi kunde mer eller mindre identifiera oss med människorna runt omkring oss. Fast ändå inte, men ni kanske förstår på ett ungefär vad jag menar.


Det jag ville komma fram till är att jag vill efter husförsäljningen börja lägga undan pengar till en långresa för hela familjen. Jag vill att S och hans eventuella syskon är äldre så att de minns resan. Kanske när de är omkring 9-12 år gamla. Jag vill resa till Kina, Japan, Indien, Bali, Australien och Nya Zeeland. Helst av allt ta transan från Moskva till Kina. Jag vill vara borta i 4 månader ungefär, kanske maj-aug pga skolan.


Jag har velat åka till USA och resa runt, men J har typ varit överallt då han bodde där i 2 år så han är inte supersugen på det. Iom att många kom och hälsa på honom och ville se allt det där som alla vill se så har han varit på samma plats ca 5-10 ggr. Las Vegas, Grand canyon m.m. m.m


Nu måste jag söka jobb innan jag hämtar min gaphals. 

Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards