Direktlänk till inlägg 1 januari 2012

Acceptans - Överviktig

Av Sandra - 1 januari 2012 11:58

Häromveckan kom jag hem från en julfest med jobbet och drog ett skämt. J kollade på mig och sa;

- Du har accepterat din vikt S genom att du säger som du nyss gjorde.

Det fick mig att vakna till då jag INTE vill acceptera den vikt jag har. Jag vill vara den jag var, en person som gillade mitt utseende, som inte isolerade mig, som trivdes att handla kläder och som framförallt inte såg ner på mig själv.

Hur blev det såhär kan man undra. Det blev för mycket av vissa saker och för lite av andra saker. Kost och motion.


Jag kommer inte att skriva ner några löften då det blir så otroligt stort. Jag kommer däremot att ha en ambition att år 2012 blir hälsans år, en gång för alla. Tiden går och jag blir äldre.


Jag har testat det mesta och efter två veckor ger jag upp. Viktväktarna, GI, Viktklubben, shaketjosan m.m Det jag vet är att jag måste följa någon slags diet eller livsstil. Jag klarar det inte på egen hand då det är så mycket som ska gå ihop. Tid och energi att planera handling, menyer, mellanmål m.m Det är mycket ändå.

Jag tillhör dem som kan näringslära riktigt bra teoretiskt, men är sämre på att följa den praktiskt. Jag ska dra nytta av det jag kan och se till att ro detta i land.

I maj åker vi till Kreta och jag har ett delmål att nå fram till dess.


Eftersom jag inte vill laga 3 olika rätter till familjen så måste jag hitta något som passar alla och något jag själv tror på. Vi kom fram till att vi kör GI härhemma. Vi kompletterar med kolhydrater till S.

Jag kollade i bokhyllan och hittade en bok som heter Våra bästa GI-recept och den hade 2 veckors färdiga menyer, frukost, lunch och middag. Vi kör deras förslag och idag ska jag iväg och handla.


Önska mig gärna Lycka till! :-)

 
 
Mia

Mia

1 januari 2012 13:12

Sötaste Sandra, jag tycker att du är jättefin som du är men när allt kommer till kritan så handlar det om att själv må bra och trivas med den man är...

Jag har själv kommit till samma insikt, då jag plötsligt insåg VAD jag sa när jag skojade med min man... "Du har ju faktiskt fått hela 20 kilo mer av mig att älska sedan vi gifte oss..." Näe... Så vill jag inte ha det. Jag brukade tycka om att prova kläder, att må bra och känna mig fin. Det gör jag inte idag.

Jag tror att det är en viktig del i det hela att ens sambo/man blir delaktig i "hälso-tänket" så att man inte måste dra hela lasset själv. Det spelar ingen roll att man "gör det för sin egen skull" i det läget, för man måste känna stöd och förståelse från den man delar middagsbord med... Och det tror jag faktiskt att ni kommer att lyckas med! :)

Jag säger lycka till och håller tummarna för att 2012 infriar din önskning.

Stora kramar
Maria

http://sparvensmamma.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 21 februari 2012 13:49

Ni kan följa mig på www.villanitton.blogspot.com då jag inte fixar två bloggar. :-) Hoppas att denna adress blir min sista. Jag vet inte hur många ggr jag bytt och velat. ;-) ...

Av Sandra - 20 februari 2012 10:36

Jag har samlat på mig ett antal böcker skrivna av Ulrika Davidsson med helt otroliga recept med lågt GI. Jag har aldrig ätit så god mat tidigare. Den passar alla oavsett vilket matstil man tror på. Vill man köra tallriksmodellen så lägger man till li...

Av Sandra - 18 februari 2012 14:58

Av Sandra - 18 februari 2012 13:50

Idag åkte jag och sonen till Täby för att köpa en vårjacka och gå på knattebio. Det gick alldeles utmärkt förutom att han tog åt sig rollen som sagoberättare. Berättade för hela salongen om alla figurer och vad de gjorde. Klappade händerna om de gjor...

Av Sandra - 15 februari 2012 08:06

Tänk om Katrin Zytomierska kunde ta all sin sprudlande energi och hennes megastora behov att av synas och höras och göra något bra av det. Utveckla sin EQ och börja tänka till lite extra innan hon öppnar lilla munnen. Det skulle resultera i färre...

Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards