Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011

När vi bestämde oss

Av Sandra - 6 oktober 2011 11:18

Ni som gett er in i husbyggevärlden vet hur otroligt många kataloghus det finns på marknaden. Vi bestämde oss ganska så tidigt att köpa oss ett kataloghus då vi inte har tid att hålla i hela bygget själva. Sedan kan vi alltid ändra i planlösningen m.m men vi vill ha ett nyckelfärdigt hus med 1 kontrakt då  det kommer att vara en hel del beslut att fatta ändå.


Hade vi gjort denna resa innan vi fick barn så hade vi tänkt annorlunda. Då hade vi kunnat lägga all vår fritid på huset.


Jag var helt inne på ett 2-planshus i stilen New England. Vi var och kollade på ganska så många. Jag blev väldigt förtjust i husmodellen Carolina från Terihus, Emyhill från Vårgårdahus, villa Vendelsö från A-hus och balans valm från Eksjöhus.


J kände varenda gång att det saknades något. Det hände ingenting speciellt inomhus. Efter lite funderingar kom jag fram till att 1-planshus är det jag vill ha då jag alltid ansåg att nedervåningen var för trång och övervåningen alldeles för stor.

Med handen på hjärtat kommer jag aldrig att spendera tid på övervåningen utan endast när jag sover. Att springa upp och hämta smutskläder (som jag garanterat kommer att få göra) för att tvätta och sen upp med alla rena kläder och sängkläder kändes som ett stort kommande  irritationsmoment. Jag byter dessutom sängkläder en gång i veckan. :-/


Jag vill utnyttja alla ytor i huset så vi bestämde oss för ett 1-planshus. Vi hade svårt att finna en modell vi båda gillade. Jag blev lite knäckt då jag insåg att jag inte kunde få till en amerikansk veranda med gunga på ett 1-planshus utan att rita huset själv. J kände att alla hus såg ut som gruppboenden, förskolor eller sommarstugor fram till vi såg Briljanten från Fiskarhedenvillan.


Vi hade sett denna modell i flera olika huskataloger, men eftersom jag letade efter ett hus i amerikansk anda så föll detta bort. När vi såg denna mörka skönhet så blev vi båda förälskade. Detta hus ska vi ha!!


Nu har vi bett om offerter från 4 olika husleverantörer och det ser bra ut. Familjen Stoor har köpt sitt hus från Fiskarhedenvillan, men eftersom vi vill ha nyckelfärdigt så går just denna modell bort. Herr och fru Stoor har en fantastisk smak och känsla. Vi måste hitta vår smak och känsla i just vårt hus. Vi vill ha trägolv, men jag förstår att de fastnat för betonggolv. Så otroligt snyggt.



 


       


Vi kommer att ha öppet i nock i S rum och hans framtida eventuella syskons rum. Där kommer vi att bygga upp sängen som en koja så att rummen känns större.


Nu är det lunch! Överwookade grönsaker och torr kyckling. mmm

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 21 februari 2012 13:49

Ni kan följa mig på www.villanitton.blogspot.com då jag inte fixar två bloggar. :-) Hoppas att denna adress blir min sista. Jag vet inte hur många ggr jag bytt och velat. ;-) ...

Av Sandra - 20 februari 2012 10:36

Jag har samlat på mig ett antal böcker skrivna av Ulrika Davidsson med helt otroliga recept med lågt GI. Jag har aldrig ätit så god mat tidigare. Den passar alla oavsett vilket matstil man tror på. Vill man köra tallriksmodellen så lägger man till li...

Av Sandra - 18 februari 2012 14:58

Av Sandra - 18 februari 2012 13:50

Idag åkte jag och sonen till Täby för att köpa en vårjacka och gå på knattebio. Det gick alldeles utmärkt förutom att han tog åt sig rollen som sagoberättare. Berättade för hela salongen om alla figurer och vad de gjorde. Klappade händerna om de gjor...

Av Sandra - 15 februari 2012 08:06

Tänk om Katrin Zytomierska kunde ta all sin sprudlande energi och hennes megastora behov att av synas och höras och göra något bra av det. Utveckla sin EQ och börja tänka till lite extra innan hon öppnar lilla munnen. Det skulle resultera i färre...

Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards