Alla inlägg under februari 2011

Av Sandra - 6 februari 2011 20:48

ett alldeles eget Emyhill!

Vi var idag och kikade på ett Emyhill utanför Uppsala och vi ville inte lämna huset utan packa in vårt bohag för att börja boa in oss.

Lite ändring i planlösningen och lite extra fönster så kan det bli riktigt fint. 

  

Av Sandra - 3 februari 2011 11:15

Att bo kvar i vårt nuvarande hus medan vi bygger ett nytt hus på en tomt i Sthlm är mer eller mindre omöjligt för oss av många olika skäl.

1. Vi har inte 1 miljon kontant som banken vill ha i handpenning

2. Vi vill ha kontroll över att detta hus blir sålt och veta hur mycket kontanter vi har att röra oss med.

Sen hade det varit hur praktiskt som helst att slippa flytta två gånger, men men...


Mellanboende för oss är ett problem. Hur ska vi tänka? Vi vill inte köpa en bostadsrätt då det kan bli en dyr affär. Att hyra ett hus kostar mycket pengar och man får ingenting tillbaka.

2 alternativ just nu ...

- Hyra en barack med två sovrum, 1 toalett och ett kök/vardagsrum. Detta kostar ca 10 000 kr/mån inkl. drift + ca 50 000 kr för utkörning och placering samt 1500 kr/mån för magasinering/uppvärmd container. Bor vi där i ett år kommer boendet att kosta 188 000 kr och pengarna försvinner helt.

Denna kostnad blir det oavsett vilket mellanboende vi väljer förutom denna idé. :-)


Vi köper tomten och söker bygglov för det stora huset, carport och en gäststuga. Vi börjar med att montera upp en gäststuga på ca 45-50 kvm.

Exempelvis;




Stuga Onsala från CA bygg som man bygger ihop själva. Kommer i moduler med en pedagogisk beskrivning. 117 500 kr. Vi vill då ha 30 graders takvinkel eftersom det ska gå ihop med det stora huset. Liggande panel och grå- eller vitmålat.

En mycket enkel inredning, vatten och avlopp, en liten kamin och förbereda för golvvärme som sen drivs av bergvärmen från stora huset.

Kan tänka mig att det kommer att kosta ca 3-400 000 kr totalt för själva huset.


Här kan vi bo under byggtiden och ta husbygget i lugn takt. Sedan kan vi antingen hyra ut det, ha som gästhus när familj och vänner kommer, S kan flytta ut dit när han bli äldre och kanske tom bo under tiden han studerar om han väljer att göra det.

Diskussionen pågår. Både jag och J älskar att renovera, snickra och dona, särskilt om det är till oss. Härhemma har jag tröttnat, men det beror på att jag flyttade mentalt för 1 år sedan. 

Magasineringen kommer att kosta, men annars betalar vi till oss själva och kan buffra en hel del pengar varje månad.


Vi har ännu inte hittat tomten vi vill ha och när vi hittar den så hoppas vi att det är rätt timing. 4-6 veckor leveranstid på denna modell.


Känns som en mycket bra idé! 


Av Sandra - 1 februari 2011 09:57

Igår hämtade jag J i Mörby då han varit hos tandläkaren. Klockan var 17.00 när vi kom hem och när händer det, att han är hemma så tidigt? Jag skulle träna, men planerade om det eftersom det var en perfekt kväll att flytta ner vårt sovrum och flytta upp vårt vardagsrum.

Klockan 21.00 var vi klara och S somnade 19.00 så det gick snabbt och smidigt. Eftersom vi inte använt rummet på nedervåningen sen det blev vardagsrum så blev huset nu mycket större.

Härlig känsla ....


Jag har haft kontakt med Vårgårdahus och fått en offert på Emyhill. På söndag ska vi åka till Knivsta och kolla på deras visningshus. Det ser helt underbart ut!

Priset var bättre än de andra husen vi kollat på, men det är den slutliga offerten som är avgörande. Vad ingår och vad ingår inte?

Ska bli spännande och sen om det blir Emyhill eller inte, det får vi se.

Angående tomten jag skrev om så är J inte lika positiv som jag. Han har gärna is i magen och inte lika bråttom som jag. :-/ Okej!


Om vi kollar runt på de hus vi är intresserade av så går det snabbare att beställa den dag vi hittar vår tomt. Båda gillar att planera och gillar inte stress.

I slutet av mars har vi fått en plats på förskolan vilket känns lite läskigt. Vi kommer att ha honom där 15h/v och jag ska söka jobb om jag inte fått något innan dess.

Första gången i mitt liv som jag är arbetslös. Jag har alltid varit anställd och även under studietiden då jag jobbade extra. Jag har gått på A-kassa en gång och det var två månader mellan jobb och föräldraledighet. Det var ingen som ville anställa mig när jag var i sjunde månaden, förstår inte varför.


Dags att städa upp efter oss ...



 


Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards