Alla inlägg under december 2010

Av Sandra - 13 december 2010 09:06

        

Av Sandra - 11 december 2010 17:21

Jag skrev häromdagen att vi reserverat en tomt och idag åkte vi ut för att kolla på den. Den var väldigt fin och ligger högre än de flesta andra tomter, men den var alldeles för kuperad för min smak. Jag vill ha en plan tomt denna gång och särskilt i ett område utan någon direkt vy att ha utsikt över. Hade det legat vid vatten eller ett öppet landskap så hade det varit annorlunda.


Jag har kommit i kontakt med en kille på ett forum som köpt en tomt i området tillsammans med sin fru och son. De ska börja bygga redan i vår och de träffade vi på idag då de kollade på sin plana och fina tomt. Lika trevliga som jag trodde! :-) Kul att lära känna lite folk innan man ens köpt en tomt, det lockar lite extra att fullfölja processen.


Vi kommer att vänta till etapp 2 och ska redan nu informera mäklaren om vilka tomter vi är intresserade av.

Imorgon ska J sätta upp dörrfoder på de resterande dörrarna och jag ska måla dem två gånger så att de blir vitare. Sakta, men säkert är vi i mål! :-)

Av Sandra - 10 december 2010 15:11

Till slut kommer det att bli ca 80 st hus i det område vi är intresserade av. I denna etapp är det endast 2 st tomter som är låsta till en särskild husleverantör. Det kommer att bli ett härligt område med massor av olika människor, olika hus och olika stilar.

New England och Sekelskifte är populärt just nu så det blir garanterat en hel del liknande hus.


Det vi vet med hyfsad säkerthet är att husets ut- och insida kommer att gå i färgerna svart, vitt och mörbrun/svart ek (golv). Det kommer att bli ett väldigt gediget mörkt ekgolv i hela huset bortsett från badrum, tvättstuga och hall där det blir klinkers.

En bergslagskamin om jag får bestämma som ska placeras mellan kök och vardagsrum som den vackraste prydnaden. Redan där spricker New Englandstilen! :-) Bergslagskaminen hade man inte i husen längs den amerikanska kusten utan i bergmansgårdar mitt inne i den svenska skogens gruvsamhällen. :-) Jag tycker om blandningen. ;-)


Jag köpte mig ett litet litet torp 2007 som ligger i Nora där jag kommer ifrån. Detta var strax innan J kom in i bilden, men nu är det bådas torp. Där har vi en vacker Idun nr 1 vedspis placerad i det lilla lilla köket. En bergslagskamin får inte riktigt plats i det lilla lilla torpet, men bara 5 min bilfärd bort så renoverade och inredde Ernst en gammal kvarn i somras om ni minns? Han däremot fick plats med en kamin och exakt så vill vi (jag) ha det.


  


Vilket hantverk


Här utanför vårt hus är det vitt och vackert, men vore det inte lite roligt om alla pimpade husen och trädgårdarna så att hela området blir lite mer juligt? :-)


     


Av Sandra - 10 december 2010 13:03

J - mannen i familjen som är otrolig på att balansera jobb, familj, hem och fritid på bästa sätt. Projektledare och kontrollmänniska. 

Civilingenjör, väg- och vattenbyggare i grunden och jobbar idag med byggfrågor.

- Tränar karate på fritiden, 

- Gourmet både när det gäller mat och dryck,

- Känner stor kärlek för Åland där han spenderat alla somrar som liten.

- Diplomat 


S - är jag som oftast ligger ett steg före (inte på alla plan). Älskar att starta projekt, men sämre på att slutföra dem. Planerar, drömmer och pysslar. Positiv och glad för det mesta.

Socionom med stort intresse för relationer, ungdomar och funktionshindrade.

- Tränar sällan, men borde

- Bakar, lagar mat och pysslar gärna och ofta

- Älskar gamla torp

- Gillar att resa


Lill-S är sonen på 1 år som protesterar mot det mesta. Stark vilja, mycket humor och vår stora kärlek.


Av Sandra - 10 december 2010 08:36

Vi har nu lagt ner 3 år på att renovera vårt nuvarande hus och det har blivit jättebra. MEN iom att vi fått större social yta så har vi färre sovrum. Vi har två sovrum på två olika våningar vilket innebär att vi nu sover i vardagsrummet då sonen behöver ett eget rum. :-) Vi kan bygga in garaget, men eftersom båda har en dröm sedan innan att bygga ett eget hus så känner vi att tiden är rätt. Sedan får köparen avgöra om de vill bygga in garaget till ett extra sovrum eller behålla det som det är.


När man renoverat ett hus helt efter sin smak så är det svårt att hitta ett hus där tidigare ägaren har exakt den smak som vi har. Jag påstår inte att vi har den bästa smaken, men det är liksom individuellt. :-)

Jag har svårt att tro att man byter ut ett kök som endast är ett par år gammalt.

Det blir också budgivningar på de helrenoverade husen vilket kan bli lika dyrt som ett nyproducerat hus i slutändan.


Att bygga ett hus från grunden där man får bestämma läget och planlösningen är en dröm för många. Man spenderar trots allt mestadels av tiden hemma och vi är riktiga hemmanördar.

Frågan är hur man ska börja? Vi tar med oss det bästa härifrån och plockar till det vi saknat. Planlösningen är svårast att rita då vi är ganska så klara med utsidans utséende. Vi vill ha det lilla extra, som kännetecknar oss. Var ska vi placera kaminen så att man får behållning från så många rum som möjligt? Vill vi ha öppen planlösning i längden? Är det inte ganska så mysigt med ett kök man kan stänga om sig? En skjutdörr kanske?


Mycket att fundera på och det är så fantastiskt roligt! :-)

Av Sandra - 9 december 2010 08:43

Det känns som om vi bestämt oss för området oavsett om det nu blir tomten vi reserverat eller inte. Vi väntar eventuellt in etapp 2 då vi förmodligen inte hinner med etapp 1. Vi får se!

På söndag ska vi skicka in radonmätningsdosorna och hoppas på svar senast i början av januari. Efter det blir det radonsanering och sen blir det att mäta i två månader till. I april borde huset vara redo att läggas ut till försäljning.


Då hinner vi fixa klart det sista på nedervåningen. :-)


Efter vår son, så är detta det mest spännande projektet hittills.

Av Sandra - 8 december 2010 15:36

Detta är tredje bloggen sedan jag bestämde mig för att starta en blogg gällande vårt byggahusprojekt! Den ena bloggen krånglade med bilder och den andra kunde jag inte logga in på dagen efter jag startat den. Denna gång kanske jag lyckas! :-)


Hur ser det ut med tomter just nu? Jo, vi har reserverat en tomt som vi ska kolla på i helgen. Fördelen med den tomten är att ägaren tillåter att man skjuter upp tillträdesdagen för att slippa dubbla kostnader under längre tid. Vi kan alltså lägga handpenning på tomten och sen betala resterande när vi säljer vårt nuvarande hus.

När vi säljer huset kan vi börja bygga vårt hus samtidigt som vi bor i något slags mellanboende. Vi kan under tiden vi bor här skissa klart huset, få offert från olika leverantörer, söka bygglov m.m och söka information som galningar. Vi får se hur vi känner i helgen! Vi brottas med olika tankar som;

Kommer vi att trivas där? Tänk om det dyker upp något bättre? Har vi råd med detta? Tänk om något går fel?

Det kommer att bli bra beslut, vi är ganska så förnuftiga oftast.

I detta område har 7 av 18 tomter sålts vilket är jättekul. Mäklaren sa att de alla är i 30-40 års åldern med småbarn eller barn på väg. Jag lockas av detta och inget hus kommer se exakt ut som något annat.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards