Alla inlägg den 20 februari 2012

Av Sandra - 20 februari 2012 10:36

Jag har samlat på mig ett antal böcker skrivna av Ulrika Davidsson med helt otroliga recept med lågt GI. Jag har aldrig ätit så god mat tidigare. Den passar alla oavsett vilket matstil man tror på. Vill man köra tallriksmodellen så lägger man till lite extra kolhydrater och drar bort lite av såsen. Äter man enligt LCHF så hoppar man över vissa grönsaker och kolhydrater m.m. Nu läste jag att Ulrika har gått över i ett mer LCHF-tänk vilket är bra för många, men lite ledsamt för mig då jag äter enligt GI. Jag ser inte röd paprika, morötter, rotgrönsaker som bovar utan som en viktig kolhydratkälla till min annars trötta hjärna.


Jag vill leva ett sunt liv med sunda matintag. Lite godis på lördagarna, en semla på fettisdagen, färskpotatis till sillen och baguett till kräftorna. Däremot vill jag inte äta onödigt socker och här gäller det att prioritera intaget. Just nu är jag strängare mot mig själv då jag har så pass många kilon jag vill gå ner. Hur jag kommer att äta senare får vi se, men ambitionen är att hålla mig till produkter med lågt GI åtminstone 6 dgr i veckan. Jag är inte motståndare till kolhydrater, men jag väljer så långt som möjligt den långsamma varianten.


Jag har testat olika dieter/livsstilar och detta är första gången som jag inte är hungrig. Jag känner mig pigg och glad vilket är en känsla jag strävat efter de senaste åren. Min fixering av mat har försvunnit då mitt sockersug helt försvunnit. Balanserat humör och mindre svullen.


Tror att det viktigaste är att man hittar det man själv tror på. Man blir påverkad av olika födoämnen och har svårare att undvika vissa produkter mer än andra. För mig handlade det om att bli av med sockersuget och då såg jag inget annat alternativ än att sluta med snabba kolhydrater helt.

Däremot dricker jag en öl ibland vilket är skyhögt GI, men där är min ventil. Man får inte sluta leva då livet pågår för fullt. 

Däremot måste jag få in mer motion.



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En familj på tre som nu vill sälja vårt hus för att bygga ett nytt hus. :-)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards